Spørgsmål og spørgeskema

Spørgsmål til vores kontaktpersoner



Spørgsmål til Falck





Spørgeskema til den almeneborger

Anonymt spørgeskema vedrørende brystsmerter.
Køn:                          Alder:                      Hvad arbejder du med?
                                                                        Hvad studerer du?

Hvad vil du gøre hvis du akut oplever brystsmerter?

Har du eller en af dine pårørende/bekendte oplevet akutte brystsmerter?

Vil du ringe til læge/lægevagten/Falck inden din ankomst til skadestuen i Hjørring?

Ved du hvad forskellen på en uvisiteret og visiteret skadestue er? 
Er skadestuen i Hjørring visiteret? 

Ved du at der kan forekomme mere ventetid, til den nødvendige behandling hvis du ikke henvender dig til lægen, lægevagten eller Falck inden din ankomst?

Kender du symptomerne på en blodprop i hjertet?
Hvis ja, hvilke og hvorfor?
Hvis nej, hvorfor ikke?

Har du prøvet at henvende dig uanmeldt i skadestuen?
Hvis ja, hvornår, hvorfor og hvad oplevede du?

Har du set folderen ”ring før du tager på skadestuen”?
hvis ja hvor henne og hvad fik du ud af den?

Hvad vil få dig til at læse folderen? 
Hvad forventer du at få ud af den?


Tak for hjælpen!


Analyse og fortolkning af svar på spørgeskemaerne:

For at belyse vores problemstilling ønsker vi at undersøge, hvad den almene befolkning ved om skadestuen/modtagelsen i Hjørring, og hvilke tanker de har omkring hvad de vil gøre hvis de pludselig oplever brystsmerter.  I den forbindelse har vi diskuteret, hvilke metoder der på en effektiv og tidsbegrænset måde, vil kunne bringe de oplysninger vi har brug for, for at kunne arbejde videre med problemstillingen.

Vi har derfor valgt at lave et spørgeskema. Fordelen med denne metode, er at vi kan få svar fra mange, men konsekvensen ved at bruge denne metode er, at vi ikke kan spørge ind til besvarelsen og få uddybning.

 Vi har valgt at dele spørgeskemaer ud i kantine- og biblioteksområdet på UCN Hjørring, i kantinen på VUC Hjørring samt til nogle at medarbejderne på fabrikken Scanbelt og til personalet i Fitness World Hjørring. Tanken med at uddele skemaerne disse forskellige steder, er at sikre at vi får besvarelse fra en bred aldersgruppe og flere faggrupper, samt ikke mindst forskellige samfundslag. Der er et bredt udsnit at den danske befolkning med tilknytning til Hjørring. Til at starte med, var vi enige om at det ville være mest optimalt hvis vi udsendte spørgeskemaerne på elektroniske platforme som Facebook, men efter nærmere omtanke gik vi fra denne ide, da vi ikke kunne være sikre på at de deltagende borgere havde tilknytning til Hjørring.

Det har vi fået ud af det:

For at få fat i mange mennesker på kort tid, havde vi bestemt os for at gå ned i UCN kantinen i de studerendes spisepause, man da det kom til stykket var det faktisk lidt svært at bryde ind og bruge en fremmedes tid, velvidende at det er begrænset tid, de har til at spise mellem to lektioner.  Dette uforventede dilemma gjorde at vi brugte lidt længere tid på at finde personer, der efter pausen havde lyst til at deltage. Trods lidt startvanskeligheder fik vi uddelt og udfyldt i alt 60 spørgeskemaer.

 Kønsfordelingen af de personer der deltog i undersøgelsen:
16 Mænd.        44 Kvinder.

Aldersfordelingen:
90% af deltagerne var mellem 10 - 40 år og kun 10 % har en alder over 40år.                      

I spørgeskemaet spurgte vi hvad folk vil gøre hvis man akut oplever brystsmerter, langt de fleste svarer af de vil søge hjælp. Når vi så spørger ind til om man vil henvende sig til egen læge, vagtlæge eller Falck inden ankomst til sygehuset, er der mere splittelse i hvad borgerne vil fortage sig. 26 % svarer at de bare vil møde op, og derved blive en selvhenvender i modtagelsen, det mest undrerne ved dette resultat er at 6 af disse patienter allerede har været selvhenvender og åbenbart ikke har fået mere viden om vigtigheden, af at få en henvisning inden man dukker op på en visiteret akut modtagelse, som den i Hjørring. I Region Nordjylland er en aktuel folder ”Ring før du tager på skadestuen” i omløb. Og som vi har set det, er formålet at så mange så muligt ser folderen og forstår budskabet, at skadestuen er visiteret. En del af vores spørgeskema går derfor på om folk kender til folderen, og hvad de tænker om den. Det har vist sig at kun 7 personer altså 4,7 % har set folderen og 5 ud af dem har set den i skadestuen, efter de gerne skulle have været i kontakt med en læge der har visiteret dem til skadestuen. De sidste 2 har set den ved egen læge. De fleste deltagere i undersøgelsen forventer at de får viden om hvad et opkald gør, hvad man egentlig skal gøre hvis man har brug for sundhedsfaglig hjælp og hvem man skal tage kontakt til. 25 % ønsker også at en folder som denne var lettere tilgængelig.  

I alt var der 13 personer der svarer at de tidligere har været selvhenvendere, 4 af disse svarer at de ikke følte sig velkommen, eller at de følte stor forvirring blandt personalet i forbindelse med deres henvendelse. Dette tyder på at der måske ikke er de nødvendige handleplaner/ retningslinjer personalet kan forholde sig til, i det øjeblik der kommer en selvhenvender i skadestuen / modtagelsen.      

Bias[1]: efter vores arbejde med spørgeskemaerne er vi blevet klar over at vores spørgeskemaundersøgelse ikke er så objektiv som vi havde håbet på. Dette er grundet at der under omdelingen af spørgeskemaerne opstod samtaler med deltagerne, om hvad vores problemstilling er bygget på og hvad modtagelsen i Hjørring er for et sted. Dette har måske gjort at flere af deltagerne er blevet påvirket af vores mening og viden, endvidere ikke svarer objektivt ud fra egen viden og holdninger.

Problematikken omkring alders fordeling, køn og erhverv: selv om at vi forud for udelingen af spørgeskemaer var meget beviste om at det var nødvendigt at få en bred og jævn fordeling af disse faktorer, for at få det objektive billede af hvad den almene borgers viden og erfaring er, i forhold til spørgsmålene i undersøgelsen.

Vi har fundet ud af, at det er en meget langsommelig og ressourcekrævende arbejdsproces, at læse og samle resultater af håndskrevne spørgeskemaer.

        

 

 

 

 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar