Vi har valgt at beskrive sundhedspædagogiske kernebegreber,
da det er en metode/tilgang til sundhedsfremmende arbejde. Vi har ikke, inden
vi startede med at arbejde med problemstillingen valgt at arbejde med
sundhedspædagogik, tilmed er timerne i kommunikation blevet aflyst så vi har
ikke fået læst pensum. Da pensum så let blev skimmet, viste det sig som en
metode / tilgang, som uddyber den proces vi er i gang med.
Sundhedspædagogik kan relateres til forebyggelse og
sundhedsfremme, der anvendes fem kernebegreber som her vil uddybes og sættes i
relation til vores problemstilling.
Sundhedspædagogik og pædagogisk forskning handler om metoder
og metodeudvikling, blandt sundhedsprofessionelle er der ofte en opfattelse af,
at pædagogik er en metode man anvender for at få folk til at ændre adfærd i en
bestemt retning. Men pædagogik handler om forandring – om at gøre en forskel,
på det plan: at den pågældende målgruppe kan involveres i at udvikle ideer,
tage beslutninger og handle. I forhold til vores problemstilling, har vi
interviewet både sygeplejersker, afdelingssygeplejerske, Falck behandlere og udsendt
spørgeskemaer til almene borgere og hørt deres bud på hvordan dette problem
opstår og hvordan det kan kommes til livs.
Pædagogisk forskning kan anvendes til hvilke forskellige pædagogiske
tilgange der er effektive i forhold til det aktuelle sundhedsproblem.
”Sammenfattende kan en sådan
sundhedspædagogisk tilgang præsenteres ud fra følgende”
- Sundhedspædagogik handler om at skabe forandring og forbedring inden for det sundhedsmæssige område.
- Disse forandringer skabes via handlinger, hvori den pågældende målgruppe deltager aktivt og med egne visioner og forslag
- Målgruppens handlinger iværksættes på baggrund af deres handlekompetence
- Målgruppens handlekompetence udvikles og kvalificeres på baggrund af en dialog med en professionel
Vores ”brug” af disse
fire punkter.
- Vi vil gerne skabe forandring i forhold til borgere der uanmeldt henvender sig i skadestuen/akutmodtagelsen, da vi gennem vores problemstilling er blevet gjort opmærksom på at det er et problem for de ansatte i skadestuen og akutmodtagelsen at behandle denne patientgruppe. De føler de mangler kliniske retningslinjer eller PRI dokumenter at handle ud fra, så patienterne får den optimale behandling så hurtigt som muligt og undgår så megen ventetid som muligt.
- Disse forandringer skabes ved at afdække hvad den almene borger ved om visiteret skadestue, samt informere borgerne om deres muligheder hvis de oplever alvorlig sygdom. Sygeplejerskerne og Falck behandleren kommer med konkrete ideer til hvad borgerne skal vide angående henvendelse via. Egen læge, vagtlæge eller 112.
- Vores handlekompetence er, at få så bred en indsigt om problemet som muligt. Vi har forsøgt at ramme en bred gruppe af mennesker, fra alle aldre og sociale lag til at besvare spørgeskemaer angående visiteret skadestue. Vi har interviewet og været i kontakt med mange sygeplejersker, da vi alle har været på besøg i modtagelsen. Alle i gruppen er dybt engagerede i opgaven, vi finder emnet og problemstillingen meget spændende. Vi tager udgangspunkt i inkrementel innovation, om end vi gerne vil udvikle vores eget produkt.
- Kontaktpersonen og lægen i klinisk praksis er vores ”professionelle”, efter samtale med dem fik vi konkretiseret vores opgave.
Kernebegreb 1: Det
positive og brede sundhedsbegreb.
Sundhedsbegrebet bygger på verdenssundhedsorganisationen
WHO´s definition af sundhed, beskrevet i 1940´erne: ”Sundhed er et fuldstændigt stadium af fysisk, mentalt og socialt
velvære og ikke blot fravær af sygdom og svaghed”.
Sundhedspædagogik bør rette sig mod livsstil såvel som
levevilkår, den dominerende ideologi inden for sundhedsområdet har gennem det
meste af det 20. århundrede været præget af individualisme. En problematik
indenfor sundhedsområdet er stigmatisering og at man skylder skylden på
patienten for selv at blive syg. Det er, med sundhedspædagogiske øjne, en af
nutidens store udfordringer inden for sundhedspædagogik, sundhedsfremme og
forebyggelse, at bryde med denne problematiske ideologiske forestilling og i
stedet udvikle nye tidssvarende strategier og pædagogiske tilgange.
En af de ting vi har fundet frem til er, at der ikke er en
entydig definition på sygdom og kritisk sygdom, men rettere – Hvornår er man
syg? Hvornår er man alvorlig syg? Hvornår går man i panik og henvender sig
uanmeldt i skadestuen/akutmodtagelsen? Hvornår ringer man 112?
Vi vil gerne henvende os til den almene borger, men sundhed
og sygdom opfattes individuelt! Hvad én synes er sund fornuft er for en anden
vanvid – eks. ved hvornår ringer man 112, er en forvreden ankel nok? Nogle
klarer sig selv (til fare for andre, vi fik et konkret eksempel ved besøget i
akutmodtagelsen, om en patient der selv kørte 20 km med en blodprop i hjertet,
da han ikke synes det helt virkede som nok at ringe 112 med de symptomer han
havde), mens andre ringer 112 på grund af en forvreden ankel (også et konkret
eksempel fra besøget ved Falck).
Der er en problematik ved vores problemstilling og det at
fremstille et ”produkt” i form af pjecer og plakater om visiteret skadestue, vi
har et bredt publikum der skal informeres, et publikum med hver deres opfattelse
af hvad sygdom er. Vi har et publikum med en bred opfattelse af
sundhedsvæsenet, nogle elsker det grundet gode oplevelser, andre foragter det
på grund af dårlige oplevelser. Endvidere
så har både sygeplejersker, afdelingssygeplejerske, læge, Falck behandleren og
de almene borgere, en klar ide om hvad en sådan pjece skal og ikke skal
indeholde, desværre er de ikke enige så vores videre arbejde er ikke blevet
mindre besværliggjort.
Nogle borgere i Danmark, er af den opfattelse at vi har en
velfærdsstat og betaler høj skat, derfor skal ambulancen holde der det øjeblik
de kalder, andre er måske mere ydmyg over at leve i et velfærdssamfund med et
sikkerhedsnet de sætter stor pris på, og nødigt vil udnytte. Folks syn på den
danske velfærdsstat er styret af deres politiske overbevisning.
Vi håber på at kunne benytte pædagogiske begreber til at
komme frem med et budskab, men vi er klar over at vi har en svær opgave foran
os.
Kernebegreb 2:
Handlekompetence
Der har været kritik af traditionelle adfærdsmodificerende og
moraliserende tilgange, disse har også jævnligt givet svage eller manglende
resultater. Handlekompetence er et alternativ da der med kritikken af de
førnævnte, blev udviklet adskillige demokratiske og deltagerorienterede alternativer.
Et andet alternativ er Empowerment, et begreb/en tilgang der jævnligt anvendes
inden for sygeplejen. Empowerment bruges til at udvikle patientens viden,
færdigheder, holdninger og den selvindsigt som er nødvendig for at patienten
selv tager ansvaret for at gennemføre forandringer i sit liv. Empowerment er at
sætte folk i stand til at handle selv og at opnå kontrol over eget liv.
Præcisering af begrebet
handlekompetence:
- Indsigt: En bred, positiv og handlingsrettet forståelse af sundhed, herunder indsigt i forandringsstrategier.
- Engagement: Lyst til at involvere sig i forandringsprocesser i et dynamisk samfund.
- Visioner: Evne til at kunne gå ”bag om” og tænke kreativt og visionært.
- Handleerfaringer: Konkrete erfaringer med at indgå individuelt og kollektivt forandrende i demokratiske processer og overveje, hvorledes barrierer overvindes.
- Kritisk sans: Evnen til at forholde sig kritisk, drage egne konklusioner og tage beslutninger.
Derudover kan der tilføjes en række færdigheder som
selvtillid, samarbejdsevne og formuleringsevne.
Sådan ser vi vores
handlekompetence:
- Hele denne proces bygger på vores handlekompetence. Vores evne til at opnå indsigt i problemstillingen og lave den fornødne forskning ved anvendelse af forskellige metoder, for at forstå problemet til fulde.
- Vores engagement viser sig både i forhold til selve problemstillingen som vi finder yderst relevant og interessant, men også i samarbejdet med hinanden og de andre faggrupper vi i arbejdet kommer i kontakt med.
- Vi har visioner for dette projekt og vi afklarer efter bedste evne og med den mængde tid vi har at gøre med, hvordan vi får det bedste og mest brugervenlige produkt ud af processen.
- Erfaringerne er få, men vi lærer mens vi udfører.
- En naturlig del af processen da vi er stødt på adskillige dilemmaer, endvidere så er vi en gruppe på fem individer og vi opfatter ting på fem forskellige måder. Arbejdet med dette projekt lærer os, tilsammen med den kritiske sans at argumentere for ”vores sag”, samtidig med at vi respekterer andre for deres opfattelser.
En handling kan defineres som:
- Målgruppen er selv involveret i at beslutte at iværksætte den pågældende handling
- ”det”, der sættes i gang, retter sig mod at skabe sundhedsmæssig forandring.
- Her er vores målgruppe både de ansatte i akutmodtagelsen som har opstillet denne problemstilling da det påvirker deres arbejde, men også den almene borger som ender som patient i akutmodtagelsen
- Det vi er ved at iværksætte er for at skabe sundhedsmæssig forandring, skabe et bedre arbejdsmiljø i akutmodtagelsen. Men ”det” henvender sig til de borgere der selv henvender sig i modtagelsen, enten fordi de bliver grebet af panik, eller fordi de ikke ved at skadestuen er visiteret.
Det er vigtigt, at handlingsperspektivet ikke blot opfattes og inddrages
som afslutningen på et sundhedspædagogisk arbejde. Handlinger rummer nemlig –
hvis de bearbejdes og perspektiveres i samarbejde med en professionel – vigtige
læringspotentialer. Derfor er det afgørende, at en handlingsorienteret
sundhedspædagogik arbejder med målgruppens egne handlinger som integrerede
elementer i den pædagogiske proces, således at deltagerne får mulighed for at
reflektere over de konkrete resultater (eller mangel på samme), der udspringer
på baggrund af handlingerne.
Kernebegreb 4:
Deltagelse
Deltagelse henvender sig til det at have målgruppen med i
processen, nogle af de betegnelser der anvendes er tilknytning og involvering.
Som tidligere beskrevet, så har vi indsamlet tanker og ideer og opfattelser fra
både sygeplejersker, læger, Falck behandler og almene borger om hvordan de
forholder sig til problemstillingen. Samt har vi forhørt os om hvad en informationspjece
vedrørende visiteret skadestue, skal indeholde for at de finder den brugbar.
Kernebegreb 5. Viden
En måde at sige det på:
Målgrupper skal erhverve sig viden og
indsigt, der har betydning for, at de kan gribe forandrende ind i deres liv og
i deres omverden.
Vi forsøger at formidle viden omkring visiteret
skadestue til vores målgruppe – den almene borger.
Jensen, T K. & Johnsen, T J. 2000,
Sundhedsfremme i teori og praksis. 2. udgave. Århus, Forlaget
Philosophia, s.124- 150
Jensen,
B.B, Sundhedspædagogiske kernebegreber. I F. Kamper – Jørgen-sen, G. Almind,
& B. B. Jensen, red. 2009. Forebyggende sundhedsarbejde. 5. udgave.
Kbh.: Munksgaard Danmark, s.220 – 238
Jacobsen, M. H & Kristiansen, S
2002.Erving Goffman. København; Hans Reitzels Forlag s.88 – 116,
132-143.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar