mandag den 30. september 2013

Analyse og fortolkning af møde med afdelingssygeplejerske og kontaktsygeplejersken


Vi har i forbindelse med vores problemstilling haft kontakt med vores kontraktperson Jona og afdelingssygeplejersken Karin. Alle medlemmer i gruppen var med til interview, som blev optaget på memo. Vi har i fællesskabet inden møderne udarbejdet spørgsmål, som vi følte var relevant i forhold til vores problemstilling. Spørgsmålene er udarbejdet på baggrund af tanker vi har haft i forbindelse med den opstillede problemstilling, og de mål og forventninger vi ønskede at opnå. Ud fra besvarelserne vil vi lave et sammenfattet referat hvor vi tager fat i de problematikkerne i forhold til begge besvarelse. Besvarelserne vil blive sat op mod hinanden, da vi har oplevet og erfaret efter gennemgående af indsamlet data, oplevet uoverensstemmelser i forbindelse med de to interview, som har givet os mulighed for at se det i to forskellige perspektiver. Hvem har egentlig ansvaret for denne patientgruppe? Og kan vi i vores egen professionsgruppe blive enige om de problematikker vi oplever i hverdagen, opnå overensstemmelse med vores opfattelser. Vi har endvidere erfaret at det et kompleks problem vi arbejder med, og ud fra interview oplever der er et asymmetrisk forhold. Referatet vil blive belyst og analyseret ud fra relevant teori, herunder kan nævnes rolle teorien,  det tværfaglige samarbejde, og andet relevant teori fra undervisningen som løbende vil blive koblet på i forhold til hvad vi føler er relevant.


 
-  Travlhed. – underbemanding.
-  Manglende oplæring. – mange nyuddannet uden den helt store ”rygsæk”.
-  Besparelse. – sammenlægning.
-  Procedurer. – manglende PRI dokumenter.
-  Mange selvhenvender. (ALT & ALLE)
 
-  Godt bemandet.
-  Gode oplæringsmuligheder til nyansatte.
-  Procedurer. – Godt dækket ind med PRI dokumenter, retningslinjer.
- Sjældne tilfælde af selvhenvender. Hvis man ser bort fra dem der ikke har lokalt tilknytning.
-  Det er VORES ansvar.

 For at belyse den opstillede problemstilling, vil vi anvende rolleteorien og ledelsesstrukturen, da vi føler den relevant i forhold til at det er en problemstilling der ikke stemmer overens med ledelse, og de ansatte. Personlig identitet og social identitet hænger sammen, da det er der hvor man er falder ind i kraft af roller. Man markerer sig med den identitet man har, og gruppen vil accepterer en. Rollen er en vigtig del af identitet, og er knyttet til relativt stabile forventninger til adfærden i en bestemt funktion. Herunder kan nævnes, at den ansvarlig for afdelingen har en rolle, der skal ”spilles” i overensstemmelse med de ansvarsområde, og eller forventninger den øvrige leder har tildelt. På baggrund af det, kan der antages at lederen har en faglige paternalistisk rolle over for sundhedsarbejderen i det interne hierarki. Endvidere spiller budget en stor rolle, som kan skabe uoverensstemmelse med de ønsker og handlinger man foretager. Sygeplejerskens rolle kan være vanskelige at definere, der vil i en vidst grad opstå en vidst grad af konflikter, da man som sygeplejerske tolker forskelligt og har forskellige personligheder. I kraft af at vi har oplevet disse uoverensstemmelser, kan vi henvise til rollekonflikten, som drejer sig om modstridende forventninger. Forskellige forventninger fra forskellige systemer. Konflikten består i, at uanset hvordan man handler, så kommer man til at støde nogen.

 Jacobsen, M. H & Kristiansen, S 2002.Erving Goffman. København; Hans Reitzels Forlag s.88 – 116, 132-143.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar