mandag den 30. september 2013

Interviewteori


Kvales kvalitative interviewforskning

”Det kvalitative interview er en professionel samtale med det formål,,…at indhente beskrivelser af den interviewedes livsverden, med henblik på at fortolke betydningen af de beskrevne fænomener”. Ifølge Kvale.[1]

De beskrevne fænomener i dette interview er det problemformuleringen, der er taget udgangspunkt i:

Da vi i vores forskning har brug for, at have en viden om, hvad det betyder for et patient forløb med AMI (akut myocardia infakt), at Falck er den første behandler, patienten møder inden ankomsten i akutmodtagelsen.

Livsverdens interview aspekter ifølge Kvale

Livsverden:
Interviewet er sags- eller tema orienteret – ikke person orienteret. Parterne taler om et tema de begge er interesserede i.

Mening:
Beskrivelse og forståelse af betydningen af centrale livsverdens temaer. Både det faktuelle og mening planet dækkes.

Kvalitativt: nuancerede beskrivelser med ord ikke tal

Deskriptivt: præcise beskrivelser af oplevelser, følelser, handlinger

Specificitet: specifikke situationer i den interviewede verden. Der spørges ikke om generelle opfattelser.

Bevidst naivitet: forudsætning løs og åben for nye fænomener

Fokuseret: fokus på bestemte temaer i interview personens livsverden. Hverken standardiserede spørgsmål eller styring.

Flertydighed: tilfældige eller bevidste modsigelser, inkonsekvenser, ambivalenser?
Interviewet har ikke til formål, at nå til entydige meninger.

Forandringer: opdagelser ved nye aspekter ved emner, som interview personen beskriver. Den interviewede kan opdage nye tematiske aspekter.

Sensitivitet: udnyttelse af forskerens evne til at få nuancer og dybde frem.

Mellemmenneskelig: bevidsthed om personlig dynamik i interaktionen. Positive følelser af fælles nysgerrighed og gensidig respekt.

Positiv oplevelse: konstruktiv og berigende oplevelse for interviewpersonen.[2]

Ved en grundig analyse af vores interview af Falck og vores kliniske samarbejdspartnere fra sygehus Vendsyssel, mener vi at have kvalers livsverdens interviewets aspekter med ved interviewet.

Falck:
Her var det fokus på sags- og tema orienteret, netop hvad Falck har af kvalifikationer ved situationen ” en patient med AMI”, dette er noget, vi som kommende sygeplejersker har stor interesse i. Vi fik med ord præcise beskrivelser af følelser, oplevelser og handlinger når Falck rykker ud med ambulancen, for at hente en meget syg patient. Vi fik opdagelser af nye aspekter, ved emner som Falck præsenterede os for. Eks. Deres kommunikation system, som sender direkte information til modtagelsen om patientens målte værdier, som er fortaget i ambulancen.
Under interviewet var der positive følelser og gensidig respekt, ved afslutningen af mødet havde vi en god mavefornemmelse, om at det havde været en konstruktiv og berigende oplevelse for Falck, da interessen for hans arbejde havde været stor.

I forbindelsen med interviewet af Falck, kan vi nu se af vi har fulgt de fleste af anbefalingerne vedr. interview kompetence fra bogen kvalitative kvaler, her anbefales:
  • Fokuserings kompetence
  • Velfungerende hukommelse
  • Åbenhed og nysgerrighed
  • Selvransagelse
  • Empatisk kompetence
  • Evne til at lytte
  • Rollekompetence
  • Sproglig kompetence
  • Nonverbal kompetence
  • Kritisk kompetence[3]


Der var åbenhed og nysgerrighed, stor fokusering på problemstilling fra akutmodtagelsen i forhold til Falcks rolle i patientsforløbet. Vi brugte vores sproglige og nonverbale kompetence under interviewet. Ligeledes indgik empatisk kompetence og evnen til at lytte under interviewet, så vi herved kunne spørge ind til det sagte og får en bredere viden og bekræftelse på det sagte, hermed en bedre forståelse af handlinger i patientforløb med AMI. Vi kunne gøre brug af kritisk kompetence, da vi som sygeplejestuderende har en sundhedsfaglig tilgang, inden for området hjertesygdomme.


[1] Olsen.H. Kvales kvalitative interview forskning, kvalitative kvaler- kvalitative metoder og danske kvalitative interviewundersøgelses kvalitet. Nørhaven book.DK 2002. S.18
[2] Olsen.H. Kvales kvalitative interview forskning, kvalitative kvaler- kvalitative metoder og danske kvalitative interviewundersøgelses kvalitet. Nørhaven book.DK 2002. S.24
[3] Olsen.H. Kvales kvalitative interview forskning, kvalitative kvaler- kvalitative metoder og danske kvalitative interviewundersøgelses kvalitet. Nørhaven book.DK 2002.  s.90

Ingen kommentarer:

Send en kommentar