Kvales kvalitative
interviewforskning
”Det kvalitative
interview er en professionel samtale med det formål,,…at indhente beskrivelser
af den interviewedes livsverden, med henblik på at fortolke betydningen af de
beskrevne fænomener”. Ifølge Kvale.[1]
De beskrevne fænomener i dette interview er det problemformuleringen,
der er taget udgangspunkt i:
Da vi i vores forskning har brug for, at have en viden om, hvad det
betyder for et patient forløb med AMI (akut myocardia infakt), at Falck er den
første behandler, patienten møder inden ankomsten i akutmodtagelsen.
Livsverdens
interview aspekter ifølge Kvale
Livsverden:
Interviewet er
sags- eller tema orienteret – ikke person orienteret. Parterne taler om et tema
de begge er interesserede i.
Mening:
Beskrivelse og
forståelse af betydningen af centrale livsverdens temaer. Både det faktuelle og
mening planet dækkes.
Kvalitativt:
nuancerede beskrivelser med ord ikke
tal
Deskriptivt:
præcise beskrivelser af oplevelser,
følelser, handlinger
Specificitet:
specifikke situationer i den
interviewede verden. Der spørges ikke om generelle opfattelser.
Bevidst
naivitet: forudsætning løs og
åben for nye fænomener
Fokuseret:
fokus på bestemte temaer i interview
personens livsverden. Hverken standardiserede spørgsmål eller styring.
Flertydighed: tilfældige eller
bevidste modsigelser, inkonsekvenser, ambivalenser?
Interviewet har
ikke til formål, at nå til entydige meninger.
Forandringer:
opdagelser ved nye aspekter ved
emner, som interview personen beskriver. Den interviewede kan opdage nye
tematiske aspekter.
Sensitivitet:
udnyttelse af forskerens evne til at
få nuancer og dybde frem.
Mellemmenneskelig:
bevidsthed om personlig dynamik i
interaktionen. Positive følelser af fælles nysgerrighed og gensidig respekt.
Positiv
oplevelse: konstruktiv og
berigende oplevelse for interviewpersonen.[2]
Ved en grundig analyse af vores interview af Falck og vores kliniske
samarbejdspartnere fra sygehus Vendsyssel, mener vi at have kvalers livsverdens
interviewets aspekter med ved interviewet.
Falck:
Her var det fokus på sags- og tema orienteret, netop hvad Falck har af
kvalifikationer ved situationen ” en patient med AMI”, dette er noget, vi som
kommende sygeplejersker har stor interesse i. Vi fik med ord præcise
beskrivelser af følelser, oplevelser og handlinger når Falck rykker ud med
ambulancen, for at hente en meget syg patient. Vi fik opdagelser af nye
aspekter, ved emner som Falck præsenterede os for. Eks. Deres kommunikation
system, som sender direkte information til modtagelsen om patientens målte
værdier, som er fortaget i ambulancen.
Under interviewet var der positive følelser og gensidig respekt, ved
afslutningen af mødet havde vi en god mavefornemmelse, om at det havde været en
konstruktiv og berigende oplevelse for Falck, da interessen for hans arbejde havde
været stor.
I forbindelsen med interviewet af Falck, kan vi nu se af vi har fulgt de
fleste af anbefalingerne vedr. interview kompetence fra bogen kvalitative
kvaler, her anbefales:
- Fokuserings kompetence
- Velfungerende hukommelse
- Åbenhed og nysgerrighed
- Selvransagelse
- Empatisk kompetence
- Evne til at lytte
- Rollekompetence
- Sproglig kompetence
- Nonverbal kompetence
- Kritisk kompetence[3]
Der var åbenhed og nysgerrighed, stor fokusering på problemstilling fra
akutmodtagelsen i forhold til Falcks rolle i patientsforløbet. Vi brugte vores
sproglige og nonverbale kompetence under interviewet. Ligeledes indgik empatisk
kompetence og evnen til at lytte under interviewet, så vi herved kunne spørge
ind til det sagte og får en bredere viden og bekræftelse på det sagte, hermed
en bedre forståelse af handlinger i patientforløb med AMI. Vi kunne gøre brug
af kritisk kompetence, da vi som sygeplejestuderende har en sundhedsfaglig
tilgang, inden for området hjertesygdomme.
[1] Olsen.H.
Kvales kvalitative interview forskning, kvalitative kvaler- kvalitative metoder
og danske kvalitative interviewundersøgelses kvalitet. Nørhaven book.DK 2002.
S.18
[2] Olsen.H.
Kvales kvalitative interview forskning, kvalitative kvaler- kvalitative metoder
og danske kvalitative interviewundersøgelses kvalitet. Nørhaven book.DK 2002.
S.24
[3] Olsen.H.
Kvales kvalitative interview forskning, kvalitative kvaler- kvalitative metoder
og danske kvalitative interviewundersøgelses kvalitet. Nørhaven book.DK
2002. s.90
Ingen kommentarer:
Send en kommentar