Det godt at bo i Danmark, alle borgeren i det ganske land, uanset
hvilken tro, farve, arbejdsklasse, levestandart man har, er man sikret og har
ret til lægebehandling, dette betales via skatter. Vi hæfter alle solidarisk
for velfærdsstaten en omfordeling af ressourcer/goder[1],
så alle er lige og har krav på den samme lægebehandling. Det betyder at, hvis
man er på overførsel indkomst eller man er direktør i dit eget firma med en
million i banken er lægebehandling på offentlige sygehuse ens. Det kan godt
være at direktøren måske køber sig en ekstra forsikring så han/hun kan benytte
private sygehuse og får måske hurtigere behandling og enestue. Men behandlingen
af sygdom er den samme dvs. kvaliteten er ens. Lægerne er lige dygtige og
kompetente, plejen er lige så kvalitets sikret som på de offentlige sygehuse.
Der er lige store krav om at sundhedspersonalet har sin autorisation formålet
hermed er at styrke patientsikkerheden og at fremme kvaliteten af
sundhedsvæsenet.[2] Når
man ser på problemstilling fra akut modtagelsen på sygehus Vendsyssel Hjørring
er det er jo ikke et spørgsmål om, hvem der skal betale for plejen af
patienterne, men hvem der har ansvaret, for de selvhenvender der kommer uden om
læge, vagtlæge eller ringer 112.
Hvis vi i Danmark havde sammen velfærdsstat som i f.eks. USA, som har en
Residual velfærdsmodel (liberal model) skulle man formodentlig stå med en
forsikrings blanket fra arbejdsgiver eller betalt til en privat forsikring for,
at få behandling på sygehuset.
Dog finansieres noget sundheds arbejde via velgørenhed, private og
frivillige organisationer.[3]
dette er en forståelse der er opnået gennem oplæg og litteratur, fra
undervisning i Velfærdsstaten.
Vi er bevidste med, at der findes en tredje model den Industrielle
præsentations- velfærdsmodel (konservative model), som kendetegner den tyske
model, men vi har valgt at have fokus på de andre 2.Vi har taget udgangs punkt
i den danske model institutionel/ universel. Omfordelings velfærdsmodel
(socialdemokratiske model) og sammenlignet med den amerikanske model.
I forhold til problemstillingen er det vigtig at havde fokus på sundheds
jura som bla. Sundhed personalets tavshedspligt og patientens selvbestemmelses
ret. Når der kommer en selvhenvender eller en visiteret patient i modtagelsen
skal der indhentes samtykke fra patienten om evt. pårørende må kontaktes, er
patienten ikke fyldt 15 år har patienten ikke selvbestemmelses ret over, om
forældrene må kontaktes.
Værdi springsreglen: Hvis patienten ikke ønsker at pårørende får besked
om indlæggelse kan der efter sundhedsloven paragraf 43,stk.2,nr 2 videregives,
uden patientens samtykke, når videregivelsen til f.eks pårørende, myndigheder
som berettiget varetagelse af væsentlige hensyn til patienten.
Tavshedspligten har til formål at patienterne trygt, skal kunne henvende sig til sundheds personale for, at få hjælp uden frygt for at de oplysninger sundhedspersonalet bliver fortalt bliver misbrugt, dette er en måde at sikre tillidsforholdet mellem patient og sundheds personale[4].
Hvis der ikke var tavshedspligt for sundheds personalet kunne det ske på
bekostning af menneskeliv, da måske mange ville undgå at gå til lægen i frygt
for at blive udstillet.
[1] Slides fra oplæg samfund og velfærdsstaten.
[2] Kristensen, K., 2011. Sundhedsjura. 4.udgave.
Kbh.: Gads Forlag.
[3] Slides fra oplæg samfund og velfærdsstaten.
[4] Kristensen, K., 2011. Sundhedsjura. 4.udgave.
Kbh.: Gads Forlag.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar