torsdag den 26. september 2013

Besøg ved Falck

Vi har d. 20 september været i kontakt med Falck, og haft et møde med dem. Mødet blev afholdt på stationen, og samtalen foregik ved hjælp af den kvantitative metode i form af interview, som blev optaget på memo. Vi vil give et referat af interviewet med relevant info. Vi havde inden mødet med Falck udarbejdet spørgsmål, som vi fik besvaret og efterfølgende vil bearbejde med relevant teori , og  belyse denne samtale og de oplysninger vi fik med relevant teori fra undervisningen og baggrundsviden.

Info.[1]


Beredskabet har til huse på Falck-stationen Frederikshavnsvej. Mandskabet består af 28 deltidsbrandmænd, inddelt i 4 grupper. Alarmeringen aktiveres via Radio direkte fra alarmcentralen. Falck højner uddannelsen meget højt, de ansatte tilbydes undervisning på højt niveau.

Arbejdsproces.


Borgerens første møde når de ringer 112 er kontakt til politiet, politiets opgave er at fastslå hvad det handler om, om det er sygdom eller hvad det drejer sig om.  Oplysninger fra borgeren samt adresse bliver fastlagt og beskeden bliver hermed sendt videre til AMK (Akut Medicinsk Koordinations-vagtcentral), som så overtager samtalen. På AMK er der sundhedsfaglig personale til stede, og AMK lægen er bagvagt, vedkommen skal finde ud af om der er brug for en ambulance eller om det er noget der kan henvises til egen praktiserende læge, eller lægevagt. Hvis der er brug for en ambulance overgår samtalen til den tekniske disponent. Disponeringen omhandler alene den tekniske disponering og udnyttelse af de præhospitale[2] enheder der er nærmest, og fastslår hvor ambulancen skal sendes fra. Når udkaldet kommer, kommer det på en radio. Hvor de får adressen, oplysninger osv. Når udkaldet er sat i gang har ambulance folket 30 sekunder om dagen og 1 minut om natten til at komme ned i deres bil.  På deres tekniske system AMPHI modtager de alle de relevant oplysninger fra AMK, som de har indhentet fra borgeren. I de fleste tilfælde bliver lægebilen også tilkaldt hvis der er oplyst OBS brystsmerter. Ved ankomst til borgerne prøver ambulance folket, at samle så mange brikker som muligt, og danne sig et overblik over situationen. Ambulancen vurdere borgeren, og begynder deres indsats ved at måle EKG 12, give ilt,  måle blodtryk, de kan endvidere give magnyl eller smertestille. Ud fra deres EKG kan de vurdere om der er tale om ST-elevation (akut myokardieinfarkt). Via deres tekniske system AMPHI kan de sende EKG til cardiologerne i Aalborg som har speciale i hjerteinfarkt, de sidder klar til at vurdere og give en vurdering om borgen og stille en mulig diagnose eller udredning. Alt dette sker i ambulancen, hvor de konfererer med hinanden via AMPHI. I forbindelse med OBS brystsmerter snakker lægen, og cardiologerne sammen, men i sidste ende er det cardiologernes vurdering der er afgørende for om det er en akut udredning, eller om borgen skal sendes til sygehus Hjørring for at blive observeret.

Kontakt med sygehuset:

Som tidligere nævnt, har ambulancen kontakt til Akutmodtagelsen via deres system amPHI. I Region Nordjylland er alle lægebiler, ambulancer, akutbiler osv. Udstyret med amPHI, som er ambulancens journal. Det har til formål at sikre en fyldestgørende dokumentation for behandling af borgerne i det første møde, og i ambulancen. I journalen indgår vurdering af patientens tilstand, målinger og registrering af behandlinger udført af det præhospitale personale. Et notefelt giver mulighed for at knytte bemærkninger til det aktuelle forløb. Den elektroniske ambulancejournal er indrettet således, at personalet på sygehusets akutmodtagelse kan følge med i ambulancekørslerne og dermed kan se, hvilke patienter, der er på vej ind og hvilke problemstillinger de kommer med, og de ydelser der er udført i bilen. Dette er medvirkende til, at sygehuset kan indhente data via CPR og forbedre sig til, at borgen kommer ind. Ved akut hjertestop, bliver der taget direkte kontakt til sygehuset, hvor der bliver ringet ind. Forberedelserne iværksættes hurtigst muligt, og traumeholdet kan står klar. Medicin og diverse remedier gøres klar til at modtage borgeren.

Anvendte principper i vurderingen af patients tilstand:

ABCDE er en systematisk tilgang, som kan anvendes til alle kritiske syge og tilskadekommen:

v  A = Airway (luftveje)

v  B = Breathing (vejrtrækning)

v   C = Circulation (kredsløb)

v  D = Disability (neurologisk)

v  E = Exposure (eksponering).                                                                                                                               

ABCDE-tilgangen er en enkel og systematisk metode, der bidrager til ro og overblik. Metoden hjælper behandleren med at prioritere undersøgelser og behandlingstiltag og giver hurtigt et indtryk af, hvor alvorlig situationen er. ABCDE-tilgangen er ikke kun en undersøgelse, men omfatter også simple, men ofte livreddende behandlingstiltag. Principperne for ABCDE-tilgangen er basale og kan anvendes af alle sundhedsprofessionelle.                                                                                                                                                                                                

Grundværdier:


AMK-vagtcentralen har ansvaret for de patienter, der er på vej til hospitalet i ambulancer eller anden befordring.

AMK-vagtcentralen skal sørge for:

v  Rette hjælp til rette patient i rette tid

v  Rette patient til rette sted hurtigst muligt

v  Optimal udnyttelse af ressourcerne.

AMK-vagtcentralen er døgnbemandet af tekniske dispontenter[3], sundhedsfaglige visitatorer (sygeplejersker og/eller paramedicinere).


Disponering: Ved disponering af præhospitale enheder forstås i denne retningslinje:

v  Disponering af akutambulance

v  Disponering af akutlægebiler og udrykningslæger

v  Disponering af akutbiler og hjemmesygeplejeordninger

v  Disponering af sygetransporter

v  Disponering af 112 første hjælpere

v  Disponering af akutlægehelikopteren

v  Disponeringen omhandler alene den tekniske disponering og udnyttelse af de præhospitale enheder.

Den præhospitale hjælp tildeles efter ensartede principper, samt på baggrund af de præhospitale enheder, der er til rådighed på et givet tidspunkt. 

Problematikker:


Jan oplyser, at han synes det er en kompleks sag. Problematikkerne opstår når borgernes egen praktiserende læge opfodrer dem til at ringe 112, når der er det mindste problem. Dette kan skabe fejl udrykninger, og manglende ressourcer i forhold til at Falck Nordjylland kun har 3 biler til rådighed, for at dække et stort område. Han har tidligere oplevet at borgeren har ringet ind til vagtlægen, hvor de har rekvireret dem til at ringe 112 uden tilsyn. Han mener endvidere borgerne er blevet ”kloge” til, at vide hvad det er de skal sige, for at få en ambulance. Dette  ud fra de reklamer og kampagner der udsendes i vores hverdag i forskellige medieformer. AMK har derfor ingen chancen for at vide, om det er akut eller ej.  Han Opfordrer folk til at tage kontakt til lægevagten først, eller egen praktiserende læge med det sammen hvis man oplever problemer i forbindelse med sit helbred.

Opsummering.


Dagen ved Falck var meget lærerig, vi fik en meget bred viden indenfor deres arbejdsindsats, hvor bred et fag område de arbejder indenfor. Endvidere fik vi  i forbindelse med vores besøg lov til at være vidne og opleve en udrykning, der tilfældigvis skulle ud og hente en patient i Akutmodtagelsen der skulle sendes til cardiologerne i Aalborg. Line havde tilbragt dagen i praktik i AM, hvor der kom en selvhenvender der havde fået akut brystsmerter. Line havde været med til forløbet og behandlingen i AM, hvorefter vores Falck mand skulle ud og hente patienten der skulle sendes videre. Dette gjorde at vi fik indblik i hvordan, og hvorledes arbejdsprocessen fungere i praksis.




[1] http://hjoerring.dk/lib/file.aspx?fileID=2190&target=blank
[2] Se begrebsliste.
[3] http://e-dok.rm.dk/e-dok/e_SSPPHAD.nsf/UNIDInformationsdokumenterPDA/C3ACCC058C8F313EC12579AE004B8779?OpenDocument#Begreber

Ingen kommentarer:

Send en kommentar