Info.[1]
Beredskabet har til huse på
Falck-stationen Frederikshavnsvej. Mandskabet består af 28 deltidsbrandmænd,
inddelt i 4 grupper. Alarmeringen aktiveres via Radio direkte fra
alarmcentralen. Falck højner uddannelsen meget højt, de ansatte tilbydes
undervisning på højt niveau.
Arbejdsproces.
Kontakt med sygehuset:
Som tidligere nævnt, har ambulancen
kontakt til Akutmodtagelsen via deres system amPHI. I Region Nordjylland er
alle lægebiler, ambulancer, akutbiler osv. Udstyret med amPHI, som er
ambulancens journal. Det har til formål at sikre en fyldestgørende
dokumentation for behandling af borgerne i det første møde, og i ambulancen. I
journalen indgår vurdering af patientens tilstand, målinger og registrering af
behandlinger udført af det præhospitale personale. Et notefelt giver mulighed
for at knytte bemærkninger til det aktuelle forløb. Den elektroniske
ambulancejournal er indrettet således, at personalet på sygehusets
akutmodtagelse kan følge med i ambulancekørslerne og dermed kan se, hvilke
patienter, der er på vej ind og hvilke problemstillinger de kommer med, og de
ydelser der er udført i bilen. Dette er medvirkende til, at sygehuset kan
indhente data via CPR og forbedre sig til, at borgen kommer ind. Ved akut
hjertestop, bliver der taget direkte kontakt til sygehuset, hvor der bliver
ringet ind. Forberedelserne iværksættes hurtigst muligt, og traumeholdet kan
står klar. Medicin og diverse remedier gøres klar til at modtage borgeren.
Anvendte
principper i vurderingen af patients tilstand:
ABCDE
er en systematisk tilgang, som kan anvendes til alle kritiske syge og
tilskadekommen:
v A
= Airway (luftveje)
v B
= Breathing (vejrtrækning)
v C = Circulation (kredsløb)
v D
= Disability (neurologisk)
v E
= Exposure (eksponering).
ABCDE-tilgangen er en enkel og
systematisk metode, der bidrager til ro og overblik. Metoden hjælper
behandleren med at prioritere undersøgelser og behandlingstiltag og giver hurtigt
et indtryk af, hvor alvorlig situationen er. ABCDE-tilgangen er ikke kun en
undersøgelse, men omfatter også simple, men ofte livreddende behandlingstiltag.
Principperne for ABCDE-tilgangen er basale og kan anvendes af alle
sundhedsprofessionelle.
Grundværdier:
AMK-vagtcentralen har ansvaret for
de patienter, der er på vej til hospitalet i ambulancer eller anden befordring.
AMK-vagtcentralen skal sørge for:
v Rette hjælp til rette patient i rette tid
v Rette patient til rette sted hurtigst muligt
v Optimal udnyttelse af ressourcerne.
AMK-vagtcentralen er døgnbemandet
af tekniske dispontenter[3],
sundhedsfaglige visitatorer (sygeplejersker og/eller paramedicinere).
Disponering: Ved disponering
af præhospitale enheder forstås i denne retningslinje:
v Disponering af akutambulance
v Disponering af akutlægebiler og
udrykningslæger
v Disponering af akutbiler og
hjemmesygeplejeordninger
v Disponering af sygetransporter
v Disponering af 112 første hjælpere
v Disponering af akutlægehelikopteren
v Disponeringen
omhandler alene den tekniske disponering og udnyttelse af de præhospitale
enheder.
Den præhospitale hjælp tildeles
efter ensartede principper, samt på baggrund af de præhospitale enheder, der er
til rådighed på et givet tidspunkt.
Problematikker:
Jan oplyser, at han synes det er en
kompleks sag. Problematikkerne opstår når borgernes egen praktiserende læge
opfodrer dem til at ringe 112, når der er det mindste problem. Dette kan skabe
fejl udrykninger, og manglende ressourcer i forhold til at Falck Nordjylland
kun har 3 biler til rådighed, for at dække et stort område. Han har tidligere
oplevet at borgeren har ringet ind til vagtlægen, hvor de har rekvireret dem
til at ringe 112 uden tilsyn. Han mener endvidere borgerne er blevet ”kloge”
til, at vide hvad det er de skal sige, for at få en ambulance. Dette ud fra de reklamer og kampagner der udsendes i
vores hverdag i forskellige medieformer. AMK har derfor ingen chancen for at
vide, om det er akut eller ej. Han Opfordrer
folk til at tage kontakt til lægevagten først, eller egen praktiserende læge
med det sammen hvis man oplever problemer i forbindelse med sit helbred.
Opsummering.
Dagen ved Falck var meget lærerig,
vi fik en meget bred viden indenfor deres arbejdsindsats, hvor bred et fag
område de arbejder indenfor. Endvidere fik vi
i forbindelse med vores besøg lov til at være vidne og opleve en
udrykning, der tilfældigvis skulle ud og hente en patient i Akutmodtagelsen der
skulle sendes til cardiologerne i Aalborg. Line havde tilbragt dagen i praktik
i AM, hvor der kom en selvhenvender der havde fået akut brystsmerter. Line
havde været med til forløbet og behandlingen i AM, hvorefter vores Falck mand
skulle ud og hente patienten der skulle sendes videre. Dette gjorde at vi fik
indblik i hvordan, og hvorledes arbejdsprocessen fungere i praksis.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar