Vi er klar over at vi
har en bred problemstilling der kan være problemfyldt, da vi føler vi er stødt
på adskillige dilemmaer, idet man ser problemstillingen fra flere perspektiver.
Dette har også besværet dokumentationen. Problemstillingen er ydermere
problemfyldt, da brystsmerter favner bredt.
Vi vil klarlægge sygdomme, tilstande og symptomer i det omfang vi finder
relevant for problemstillingen.
Vi forsøger at afklare problemstillingen så nøgternt som
muligt, ved hjælp af interviews af sygplejersker, afdelingssygeplejerske, læge,
Falck samt borgere.
Vores møde på afdeling 402 onsdag d. 11/9 2013 var enormt
spændende og gav os et indblik i dagligdagen i akutmodtagelsen. Kontaktpersonen
i klinikken fik redegjort for hvorfor hun har fremstillet problemstillingen og
vi fik afklaret spørgsmål vedrørende denne. Vi fik indsigt i at det kan være
problematisk med borgere der uanmeldt henvender sig i modtagelsen, da arbejdet
med patienten starter helt på bar bund. Ved melding via Falck eller vagtlæge
eller egen læge, er der som udgangspunkt bestilt blodprøver, EKG, laboranter, kadiologer,
portører og en forberedt læge. Falck har kørt EKG og målt vitale værdier i
ambulancen. Er patienten ved bevidsthed er der afdækket en del af symptomerne,
som de opfattes af patienten.
Vi talte med en læge
der sammen med kontaktpersonen fik afdækket vigtigheden og nødvendigheden af
melding af ankomst i akutmodtagelsen, for at afværge ventetiden og utrygheden
for patienten. Vi talte meget om hvem der har ansvaret for denne patientgruppe
og der var enighed om at ansvaret ikke skal pålægges den almene borger, men
hvad kan Regionen gøre for bedre at informere borgerne om visiteret skadestue.
I forbindelse med bygningen og omlægningen af FAM, tænkte vi at det vil være et
godt tidspunkt at køre en informationskampagne vedrørende visiteret skadestue
på Sygehus Vendsyssel i Region Vendsyssel. Vi mødte en nyuddannet sygeplejerske
der er ansat i et vikariat, hun fortalte om de kompetencer man skal have i
rygsækken for at arbejde i modtagelsen. Vores ideer og tiltag blev taget godt
imod og vi gik fra mødet med en klar ide om hvordan vi ville gribe den videre
proces an. Vi fik til slut aftalt møde med afdelingssygeplejersken den følgende
mandag.
Mødet med afdelingssygeplejersken var også spændende og
meget lærerigt. Vi talte med hende om kampagnen
i Region Vendsyssel og hun mindes en lignende kampagne i Aalborg, da dennes skadestue
blev visiteret, planen er nu at vi vil finde materiale herom. Afdelingssygeplejersken
besvarede problemstillingen delvist, da hun sagde at ansvaret for selvhenvender
patientgruppen er afdelingens. Dette har
dog ikke afsluttet vores arbejde med problemstillingen, da problemet stadig er
eksisterende for sygeplejerskerne i afdelingen.
Vi har fået afklaret at der findes PRI dokumenter der
henvender sig til uanmeldte patienter, men en mulighed kunne være at der skal
konkretiseres PRI dokumenter til uanmeldte patienter med brystsmerter, da der i
afdelingen, arbejder sygeplejersker med forskelligt erfaringsniveau, den
lettere uerfarne sygeplejerske, indenfor arbejde i modtagelsen, ville måske
nyde godt af at have en retningslinje at læne sig op ad.
Da vi benytter interviews af mennesker i praksis,
føler vi en vis usikkerhed når vi skal dokumentere, og vi kan mærke at der er
forskellige perspektiver der gør sig gældende i forhold til at arbejde med
patienterne ”på gulvet” og på ledelsesniveau. Dette har gjort at vi har brugt tid på at lave en opsamling, på hvilke dilemmaer der er opstået, set ud fra sygeplejerskens perspektiv og afdelingssygeplejersken perspektiv, samt har vi lavet en brainstorm over teori der kan være relevant at anvende.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar